De interactieve game Shkorey steunt Eritrese jongvolwassenen in Nederland om passende informatie te krijgen en weloverwogen keuzes te maken rond relaties, seksualiteit, zwangerschap en opvoeden. Praten over deze belangrijke onderwerpen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Shkorey kan zelfstandig gespeeld worden, maar is ook toepasbaar in een groep of bij 1-op-1 ondersteuning. Vanwege de tweetalige functie kunt u alle inhoud zowel in het Nederlands als Tigrinya weergeven. Met deze handleiding geven wij professionals inzicht in de inhoud en toepassingsmogelijkheden van Shkorey. Daarnaast delen wij relevante andere informatiebronnen. 

Hoe te beginnen?
Als u Shkorey samen met uw cliënt(en) of leerlingen wilt gebruiken, is het handig om zelf ook de app op uw telefoon te installeren. Pak uw smartphone of tablet en download Shkorey gratis via de App Store of Google Play. Of klik hier om te downloaden. Gelukt? Kies uw taal, ga akkoord met de voorwaarden en maak uw spelersprofiel aan.

U kunt er als zorg- of dienstverlener ook voor kiezen om alleen uw cliënt of leerlingen de app te laten downloaden. U kunt dan o.a. aan de hand de gespreksvragen (deze vindt u verderop bij Inhoud verhaallijnen) alsnog samen de inhoud van de game bespreken. Voor gebruik van bijvoorbeeld de groepsquiz-functie heeft u wel zelf de app nodig op uw telefoon. Wij zijn ervan overtuigd dat er voor iedereen iets nieuws te leren is met Shkorey! 

In het kort
In Shkorey maakt de speler via korte films en interactieve verhaallijnen kennis met herkenbare hoofdkarakters en krijgen zij aanvullende informatie over de thematiek. Ook kunnen spelers o.a. in contact komen met relevante zorg- en dienstverlening in hun buurt. Om de game volledig te kunnen gebruiken is een
internetverbinding nodig. De inhoud van Shkorey is tweetalig, Tigrinya en Nederlands. Iedere speler maakt zelf een taalkeuze, middels het vlaggetje rechtsboven in het scherm kan op ieder moment gewisseld worden tussen beide talen. Ook de externe hulpbronnen zijn zoveel mogelijk tweetalig en
groepsquizzes kunnen meertalig gespeeld worden.

De hoofdthema’s en hoofdkarakters binnen het spel zijn:
Menselijk lichaam (verhaallijn Winta)
Veilig Vrijen (verhaallijn Milka)
Gezond zwanger worden (verhaallijn Meron)
Zwangerschap (verhaallijn Lidiya)
Opvoeden van jonge kinderen (verhaallijn Samson)

Kijk hieronder voor verdere uitleg over de werking van de game en inhoud van de verhaallijnen.

Let op: De uitlegvideo's volgen op korte termijn. (d.d. 27/09/2023)

De hieronder uitgeschreven informatie kunt u in de video's hierboven ook bekijken. 

Offline bruikbaar       Internet nodig

De game Shkorey

Wat kan een speler verwachten binnen het spel en hoe is het spel opgebouwd? We geven een uitleg over de gameplay en nemen u mee in de interactieve verhaallijnen van Shkorey.
1a. Downloaden en profiel aanmaken

De eerste keer dat u Shkorey gebruikt, maakt de speler eenmalig een profiel aan. Hierbij kiest de speler een nickname en een avatar. Ook worden enkele vragen gesteld t.b.v gebruikersonderzoek. Deze gegevens worden anoniem verwerkt. Bij het aanmaken van het profiel kiest de speler ook de gewenste taal, Nederlands of Tigrinya.

Let op: in de verhaallijnen en startscherm kan rechtsboven in het scherm de gewenste taal op ieder moment gewijzigd worden, door te klikken op het taalvlaggetje. Gebruikers kunnen dus ook wisselen, bijvoorbeeld om bepaalde terminologie beter te kunnen begrijpen. 

 

1b. Startscherm
Na het opstarten van de game, komt de speler in het startscherm. Op het startscherm van Shkorey staan de hoofdkarakters Winta, Milka, Meron, Lidiya en Samson afgebeeld. Zij hebben elk een eigen pagina binnen de game. Ook heeft het startscherm diverse knoppen. Deze lichten we hieronder toe. 
 
- Met de knop 'Speel een verhaal' kiest de speler een hoofdkarakter. Vervolgens kiest de speler voor de introductiefilm van het hoofdkarakter of een hoofdstuk in de verhaallijn. Zie kopje 2 hieronder voor verdere toelichting op de verhaallijnen. 
- Met de knop 'Speel een quiz' neemt de speler deel aan een kennisquiz. Deze quizzes zitten ook aan het einde van elke verhaallijn. Zie kopje 5 hieronder voor verdere toelichting op de quizzes. 
- Met de knop 'Bekijk uitlegvideo' ziet de speler bovenstaande uitlegvideo's over de game. De speler kiest zelf voor de Nederlands of Tigrinya gesproken versie. 
- Met de knop 'Profiel en statistieken' ziet de speler de eigen profiel instellingen en de eigen voortgang op de quizzes aan de hand van de hoofdthema's. 
- Met de knop 'Over Shkorey' vindt de speler korte achtergrond informatie over het project Shkorey, en een link naar deze online handleiding. 
- Met de knop 'Beoordeel de app' kan de speler een beoordeling geven over de game Shkorey.
                                            
 
2. Hoofdstukken / verhaallijnen
De verhaallijnen vormen de kern van de game. Via 'Speel een verhaal' selecteert de speler een hoofdkarakter, en vervolgens de introductiefilm of een hoofdstuk in de verhaallijn. De hoofdstukken zijn interactieve verhaallijnen, waarbij de speler een hoofdpersonage helpt om beslissingen te maken over verschillende gebeurtenissen. De speler krijgt via de verhaallijn verschillende vormen van informatie en helpt het hoofdkarakter met het maken van verschillende keuzes. Deze keuzes beïnvloeden deels het verloop van de verhaallijn. Hierdoor oefent de speler in een veilige omgeving met het maken van keuzes en ‘ervaart’ wat de implicaties zijn van verschillende keuzes. Ieder hoofdstuk heeft één bepalende keuze waardoor de verhaallijn verandert, de andere beslissingen zijn niet bepalend en beïnvloeden de verhaallijn niet. 
De verhalen in de verschillende hoofdstukken volgen elkaar op. De verhalen van de verschillende hoofdkarakters zijn aan elkaar verbonden, maar kunnen los van elkaar gespeeld worden. De speler krijgt het meest volledige beeld wanneer die alle hoofdstukken van alle karakters heeft gespeeld. De speeltijd per hoofdstuk is ongeveer 10-15 minuten. 
In de verhaallijnen zit relevante kennis en informatie verweven. Ieder hoofdstuk sluit af met een quiz waarin deze kennis en informatie verwerkt is. Een overzicht van de inhoud en subthema’s van alle hoofdstukken vindt u in deze handleiding onder Inhoud Verhaallijnen

Hoofdkarakters en thema's 

Profielpagina en hoofdstukken

Scéne verhaallijn

Let op: kijk bij Tips voor verschillende beroepsgroepen  hoe u deze verhaallijnen kunt inzetten bij groepen en individuele cliënten.

3. Hulpknoppen (deels offline bruikbaar)
Bij iedere verhaallijn heeft de speler bovenin het scherm de beschikking over drie hulpknoppen. De inhoud onder deze hulpknoppen verandert per hoofdstuk en sluit aan bij de onderwerpen en gebeurtenissen in het verhaal. De drie hulpknoppen zijn:

- Toelichting   Knop Toelichting

Afbeelding Toelichting

- Tips    knop Tips
Hier vind de speler concrete en toepasbare tips rondom de behandelde subthema’s. 

Afbeelding Tips

- Help    
Knop Help
 

Afbeelding Help

Onder de Help button vindt de speler aanvullende informatie rondom de sub-thematiek. Hierbij wordt verwezen naar online hulpbronnen en informatie, in het Nederlands en indien beschikbaar in het Tigrinya. Er wordt o.a. verwezen naar relevante pagina's op Zanzu van Rutgers, diverse hulpmiddelen van Pharos en De Verloskundige. Een standaard link bij ieder hoofdstuk is ‘Hulp in jouw buurt’ (zie ook kopje 4 ‘Hulp in jouw buurt). 

4. Hulp in jouw buurt
Onder de hulpknop Help staat de optie ‘Hulp in jouw buurt’. Dit is een online sociale kaart, waarmee de speler a.d.h.v. de eigen postcode zorg- en dienstverlening in de eigen regio vindt. De speler kan specifiek zoeken op ondersteuning per hoofdthema. Vanuit Hulp in jouw buurt kan met 1 klik gebeld of gemaild worden naar de organisaties op de kaart. Via de knoppen ‘Organisatie toevoegen’ en ‘Suggestie maken’ kunnen organisaties of spelers nieuwe punten
toevoegen op de kaart, deze worden geverifieerd bij de betreffende organisatie.
Wilt u uw organisatie ook vindbaar maken voor Shkorey spelers? Ga dan naar Hulp in jouw buurt en voeg uw organisatie toe. 

Afbeelding Hulp in jouw buurt

5. Quiz (deels offline bruikbaar)
De quizzes zijn op meerdere manieren bruikbaar. Allereerst wordt elk hoofdstuk (zie kopje 2) afgesloten met een quiz. In de quiz is informatie uit de verhaallijnen en de hulpknoppen verwerkt. De speler kan hier punten mee scoren en de eigen resultaten eventueel delen via social media. Het spel selecteert relevante quizvragen.
 
Via het startscherm kunnen de quizes ook direct (dus zonder doorloop van de verhaallijnen) gespeeld worden. Hierbij heeft de speler 3 opties:
 
- Quiz spelen  
De speler kiest zelf de onderwerpen en een avatar.
 
- Zelf quiz maken
Een gebruiker (bijvoorbeeld een docent of speler zelf) is de quizmaster. De quizmaster kiest de onderwerpen, antwoordtijd en wanneer de quiz start. Via een code nodigt de quizmaster andere spelers uit om samen de quiz te spelen. Let op: deze functie kan meertalig worden gebruikt. Iedere deelnemer (quizmaster en spelers) kiest zelf de gewenste taal voor het eigen scherm.
 
- Meedoen met quiz  
Via een door de quizmaster gedeelde code kan de speler meedoen aan een groepsquiz. Iedere speler beantwoordt de vragen via de eigen telefoon in de eigen gekozen taal. 

Startscherm quiz   

 Quizonderwerpen 

 Invullen gamecode

Let op: kijk bij Tips voor verschillende beroepsgroepen hoe u deze quizzes kunt inzetten bij groepen en individuele cliënten.